Ruimte als derde pedagoog

In een goed ingerichte groepsruimte kunnen kinderen zich optimaal ontplooien. Dat biedt prachtige ontwikkelingskansen. Dit willen wij ook voor jouw kind. Wij hebben een heldere visie op inrichting. De ruimte fungeert als derde pedagoog, naast de kinderen zelf en de pedagogische professionals.

Ronde vormen Een rond kleed zorgt dat kinderen zich veilig en geborgen voelen en graag op het kleed spelen. Poefjes zorgen voor een flexibele opstelling en dagen uit tot actief zitten, liggen of staan.
Kasten aan de muur Kinderen hebben hierdoor een kleiner aanbod speelgoed, maar spelen meer, langer en geconcentreerder. Het speelgoed wordt regelmatig verwisseld en er is meer ruimte om te spelen.
Materiaalgebruik Witte meubels en rustige kleuren paars en groen op de muur hebben een rustgevend effect. Daarnaast geven nieuwe lampen en planten de ruimtes een warme, huiselijke sfeer.
Staand spelen Speel- en werkbladen op heuphoogte van de kinderen, maken dat de kinderen staand kunnen spelen. Zo gebruiken ze hun hele lichaam en bewegen ze.
Droomlocatie Kinderwoud
Kinderwoud droomlocatie
Visie op inrichting Droomlocatie Kinderwoud
Visie op inrichting bij Kinderwoud
Kinderwoud visie op inrichting kinderopvang
Opbergmogelijkheden bij Kinderwoud
Kinderopvang ruimte als derde pedagoog

Droomlocaties

Sinds een paar jaar geeft Kinderwoud met het project Droomlocatie meer richting op onze visie op inrichting. In dit meerjarige project worden Kinderwoud-locaties stap voor stap veranderd in een Droomlocatie. De ruimtes op Droomlocaties zijn zo ingericht dat ze kinderen alle kansen bieden om te ontdekken, te experimenteren, zichzelf te zijn en zich op alle ontwikkelingsgebieden te ontplooien.

Blog over onze 'Visie op inrichting'

Visie op de buitenruimte

Kinderwoud vindt het erg belangrijk dat de kinderen op de opvang zoveel mogelijk in het groen spelen én opgroeien. De buitenruimte werkt net als de binnenruimte als derde pedagoog. Daarnaast speelt het klimaat een grote rol. We kunnen hier als organisatie echt invloed op hebben. Daarom stellen we onszelf heel bewust de vraag: hoe kunnen we de wereld een beetje mooier achterlaten? Als we bewust met onze wereld omgaan, kunnen we er langer van genieten.

Wat staat er in de visie?
In de visie hebben we alle (wettelijke en gewenste) randvoorwaarden voor de buitenruimte beschreven. Wat willen we bijvoorbeeld altijd terugzien in iedere buitenruimte? Hoe kunnen we onze pijlers buiten inzetten om de ontwikkeling van kinderen optimaal te stimuleren? Je leest er alles over in het visiedocument.

Onze visie op de buitenruimte

Meer weten over onze pijlers?

Muziek

Muziek maken activeert alle ontwikkelingsgebieden in het brein.

Meer over muziek
Spelend leren

Kinderen doen niets liever dan spelen: dé manier om zich te ontwikkelen.

Meer over spelend leren
Bewegen

Bewegen stimuleert het brein, is gezond en ook gewoon leuk!

Meer over bewegen
Gezonde voeding

Gezonde voeding is de brandstof voor de ontwikkeling van het kinderbrein.

Meer over gezonde voeding