19 juni 2024
Pedagogisch coach Joanna Brands deelt in haar artikel in het KIDDO vakblad het belang van pedagogisch partnerschap. Je vindt hieronder een sneakpeak van het artikel. Wil je het volledige artikel lezen? Klik dan hier.
—
Werken in de kinderopvang betekent ook samenwerken met ouders. Maar hoe ga je dat partnerschap aan? En hoe zorg je ervoor dat er een basis is voor duurzame en respectvolle samenwerking? En wat levert het op?
Het opbouwen en onderhouden van een gelijkwaardige en open relatie met ouders is geen eenvoudige taak. Het gaat veel verder dan alleen ouderavonden organiseren of een gesprek voeren over hun kind. Het vraagt bepaalde vaardigheden van pedagogisch professionals, een bepaalde houding en het loslaten van eigen opvattingen en overtuigingen. Wanneer je dit als professional goed weet in te vullen, vormt dat de basis voor betrokkenheid bij ouders en het startpunt voor pedagogisch partnerschap.
Geen gemakkelijke opdracht
Ieder kind heeft een eigen manier en eigen taal om te leren en zichzelf uit te drukken. “Een kind gebruikt wel 100 talen; waaronder muziek, dans, drama, taal en dus ook bewegen.” aldus Italiaanse pedagoog Malaguzzi uit Reggio Emilia. Kinderen willen ontdekken en zijn nieuwsgierig. Daarom moedigen we hen aan om hun eigen interesses te onderzoeken en te volgen. Bewegen helpt kinderen bij deze ontdekkingsreis.
Druk, druk, druk…
Pedagogisch professionals onderstrepen het belang van pedagogisch partnerschap. Maar juist op de BSO lijkt dit het moeilijkst. Vaak wordt de BSO gezien als vrijetijdsbesteding, terwijl we ook veel doen aan ontwikkelingsstimulering en talentontwikkeling. Oudere kinderen hebben vaak al meer verantwoordelijkheden en gaan soms zelfstandig naar huis, waardoor het contact met ouders minder is. En ouders denken soms dat hun kinderen zelf alles vertellen, terwijl jouw observaties ook waardevol zijn. Ouders hebben al gesprekken op school over de ontwikkeling van hun kind, dus waarom ook nog op de BSO? Dat is de uitdaging: laten we beter ons best doen. Neem jezelf serieus in je vak en laat de meerwaarde van de BSO als oefenplaats voor het leven zien.
Open blik
In de communicatie met de ouders kunnen we een aantal cruciale momenten onderscheiden; het eerste (telefonisch) contact, rondleiding op de locatie, intake, de gesprekken bij het ophalen, de communicatie vanuit je rol als mentor, een ‘zorggesprek’ wanneer blijkt dat het kind net iets extra’s nodig heeft of een exitgesprek bij het beëindigen van de plaatsing. Allemaal momenten waarop je als pedagogisch professional kunt uitblinken.
Verder lezen? Ga naar kinderopvangkennis.nl voor het volledige artikel.